James Aldridge

James Aldridge’s (1971) woont in het landelijke Zweden en haalt vaak inspiratie uit de atmosfeer en elementen van zijn omgeving.

De schilderijen creëren een wereld die geladen is met iconografie en complexe interacties. Zij verwijzen naar diverse bomen, waaronder natuurhistorische illustraties, Heavy Metal album hoezen, Renaissance landschappen, ‘hard edge painting’ en decoratieve kunst.

Deze onverschillige talen worden tegen elkaar neergezet, wat resulteert in gelaagde afbeeldingen die ons uitnodigen om ons te verdiepen in een steeds veranderende wereld die zichzelf blijft onthullen als we kijken.

BLACK MAGIC (2016)

200 x 250 cm
Gemengde techniek op doek
“I live in a very rural area, in a forest. My relationship with Nature has always been important to me. It’s something I can’t explain to myself. Even living here it’s something I feel slightly outside of, something that’s slightly mysterious.”
James Aldridge

TOTEM (2016)

250 x 200 cm.
Gemengde techniek op doek
“There’s something very melancholic about the Swedish landscape. You do get a sense of the folklore and all the associations Nature has with that kind of framework. There is a spiritual, religious belief which I don’t actually have. It’s the idea of making sense of something that is too hard to comprehend.”
James Aldridge

RAPTURE (2016), VERKOCHT

250 x 200 cm
Gemengde techniek op doek

ENCLOSED (2017)

200 x 180 cm
Gemengde techniek op doek
“I am really interested in the idea of belief and how that is manifested in images. I’m trying to believe my images as I make them. So the elements in the painting can have a real physical charge or reaction, which is what I’m seeking. Rather than a narrative it’s more like a psychological space; with a feeling or atmosphere which comes from them.”
James Aldridge