Maarten Baas

Vanaf 1979 groeide Baas op in Burgh-Haamstede en Hemmen. 1996 begon hij te studeren aan de Design Academy Eindhoven. Baas wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke Nederlandse ontwerpers van het begin van de 21e eeuw. Hij wordt vaak omschreven als een "author designer", waarvan zijn werken op de grens tussen kunst en design liggen. Zijn werk staat bekend als opstandig, speels, intellectueel, theatraal en artistiek. Hij heeft een autonome positie verworven in het ontwerpveld en zijn werk varieert van conceptuele ontwerpen, beperkte oplages, productieontwerp, installaties, openbare ruimte, architectuur, interieurontwerp, theaterontwerp en performances.

Zijn werken bevinden zich in grote museumcollecties, zoals het MoMa, Victoria & Albert Museum, Les Arts Decoratifs, San Francisco Museum of Modern Art, Die Neue Sammlung, Stedelijk Museum en Rijksmuseum. Hij werkte voor exclusieve merken, zoals Louis Vuitton, Swarovski, Dior, Gramercy Park Hotel, Dom Ruinart en Berluti. De fotografie is gedaan door Studio Maarten Baas.

Foto: Clay Floorfan

“Het leven is mooi zonder motto's.”
Maarten Baas

Clay Dining Chair (2006)

Afmeting: 41 x 50 x 78 cm
Zithoogte 46 cm
Te verkrijgen in: Geel, rood, oranje, blauw, wit en zwart

“Met zijn afstudeercollectie Smoke brak hij vrijwel direct door. Maarten Baas lijkt een nonchalante ontwerper die maar wat aanrommelt, maar blijkt heel gericht vorm te geven. Hij vaart op zijn intuïtie en waardeert bovenal de schoonheid van het onvolmaakte en het onverwachte. Zijn atelier is gevestigd in een oude boerderij op het platteland van Brabant. ” (Peter van Kester)

Fotografie Maarten van Houten

Maarten Baas is een echte doener en ontwerpt met zijn handen. Voorbereidende schetsen maakt hij nauwelijks en ook de computer gebruikt hij weinig. Dus was het niet vreemd dat hij in 2006 meubels ging kleien, spontaan als een kind. Hij begon industriële klei aan te brengen op een metalen binnenkern die hij daarna kleurde en polijste. De collectie werd in felle kleuren uitgevoerd en omdat Baas geen mallen gebruikt, zijn het allemaal unieke stukken. Er ontstond een uitgebreide familie, compleet met ventilatoren, waarvan onderdelen zijn opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Musée des Arts Decoratifs in Paris. Baas verzorgde ook speciale edities, onder meer voor Louis Vuitton and Berluti. Hij ontwierp in 2011 samen met Bertjan Pot en Walter van Beirendonck de collectie CLAY furniture specials. Toen de CLAY collectie 10 jaar bestond is er een serie uitgebracht van 2 bronzen modellen, gepatineerd en gepolijst en elk in een oplage van 10 exemplaren. Voor restaurant Mendini in het Groninger Museum ontwikkelde Baas stoelen, tafels en verlichting. Omdat deze stukken intensief worden gebruikt, zijn ze niet alleen aan de buitenkant gelakt, maar is de klei gepigmenteerd d.w.z. tot op de kern gekleurd. (Plain CLAY)

Clay Table with Drawer

Ieder exemplaar is uniek,
met de hand gemaakt.
2006
Afmeting: 30 x 40 x 80 cm
Te verkrijgen in:
Geel, rood, oranje, blauw, wit, zwart
of customized

“Baas vernielt niet alleen meubels, hij maakt ze ook zelf, waarbij hij soms minder voor de hand liggende materialen gebruikt. De serie Clay bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit meubilair van synthetische klei. Alle tafels, stoelen en banken in het MendiniRestaurant van het museum stammen uit die serie. In de tentoonstelling zijn kleien ventilatoren te zien, die Baas speciaal voor het museum maakte. Ze werken perfect, wat gezien het materiaal toch best opmerkelijk is. Clay maakt duidelijk dat vergankelijkheid een terugkerend thema is in Baas’ werk.” (Evert-Jan Pol)

Fotografie Kenton Thatcher