Tentoonstellingen

BLACK MAGIC (2016)

200 x 250 cm
Gemengde techniek op doek
“Ik woon in een erg afgelegen gebied, in een bos. Mijn relatie met de natuur is altijd heel belangrijk voor mij geweest. Het is iets dat ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ondanks dat ik er woon, blijf ik een buitenstaander, het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge

TOTEM (2016)

250 x 200 cm.
Gemengde techniek op doek

Het panoramische schilderij, Cold Mouth Prayer, wat Aldridge in opdracht voor het restaurant van Tate Modern in Londen heeft geschilderd is een werk van 10 meter lang. Beïnvloed door onder andere negentiende-eeuws Frans behang onderzoekt de kunstenaar zijn interesse in de natuurlijke wereld, evenals de ideeën en beelden rond extreme heavy metal-muziek. In dit mysterieuze landschap ademen kraaien rook uit in een wereld rijk aan decoratieve bloemen, maar is het werk geladen met een duistere ondertoon.

JAMES ALDRIDGE: COLD MOUTH PRAYER
“Het Zweedse landschap is erg melancholisch. Je voelt waar de folklore vandaan komt en op welke manieren de natuur met die vertellingen verbonden is. Er is een spiritueel, religieus geloof, ook al heb ik die niet. Het idee dat je iets probeert te vatten wat niet te begrijpen valt.”
James Aldridge

RAPTURE (2016)

250 x 200 cm
Gemengde techniek op doek, (verkocht)

ENCLOSED (2017)

200 x 180 cm
Gemengde techniek op doek
“Ik ben erg geïnteresseerd in het concept ‘geloof’ en hoe dit zich manifesteert in beelden. Ik probeer in mijn beelden te geloven als ik ze maak. Op die manier krijgen de onderdelen van het schilderij een fysieke lading of reactie, dat is precies waar ik op zoek naar ben. Het is niet een verhaal, maar een psychologische ruimte, en een gevoel of atmosfeer die daar van af straalt.”
James Aldridge
Tentoonstellingen
“Schilderen en schrijven,
takken van één boom en die boom ben ik.”
ARMANDO
Links 'Das Rad', (1993) Rechts 'Titel"

Hij zag zijn werk als een zogenaamd ‘gesamtkunstwerk’, ofwel een kunstwerk waarin verschillende kunstdisciplines samenkomen. Dit kunnen dus verschillende werken zijn die samen één geheel vormen.

“Herinneringen zijn een last. Ze maken zich meester van de gedachten en vullen het hoofd.”
Armando
Links 'Zaun', Rechts 'Titel'

De metafoor 'Het schuldige landschap' is voor Armando een landschap dat heeft zien gebeuren, want 'in landschappen, in de schone natuur, vinden vaak de afgrijselijkste opvoeringen plaats'. Het landschap is echter 'zo schaamteloos geweest om gewoon door te groeien’.

Melancholie, macht, onmacht en het ongemakkelijke samengaan van schoonheid en kwaad zijn terugkerende thema’s in Armando’s oeuvre.

Armando, 'Titel' (Jaartal)
'Wat doe ik hier?'

Hij, ik dus, sprak me als volgt toe: 'Ik kan me voorstellen dat je je dat afvraagt. Maar wordt deze vraag niet altijd door jou gesteld, waar je ook bent? En weet je waarom? Omdat je je nergens en overal thuis voelt.'

Ik moest hem, mij dus, daar gelijk in geven. Soms heeft ie, ik dus, een beter inzicht dan ik.
Wie ben ik eigenlijk? En waar bevind ik mij?'
Het gedicht 'Een Vraag' uit 'Eindelijk', Armando, pagina 117.
Tentoonstellingen
“Het zal u niet verwonderen dat voor mij het schilderij stoelt op de componenten vorm en kleur, waarbij de vorm zo eenvoudig als maar mogelijk moet zijn om een maximale werking van de kleur, het fijne vibreren hiervan, te verzekeren.“
Eugène Brands

Mysterie Middelpunt van het Heelal

1993, Gouache, 33x25 cm

La Maison Et Le Ciel Etoile

1990, Gouache, 30 x 37,5 cm
“Ik probeer me te laten drijven op de stroom. Er is als het ware iets buiten mij dat mij laat tekenen. In het Zen-boedhisme zeggen ze: 'het tekent'.”
EUGÈNE BRANDS , 1983

Nature Morte au Table Jaune, 1992, 46,5×30 cm

Links: Het Laatste Kwartier 2001, Gouache, 51,5x43,5 cm Rechts: Cosmic Painter 1993, Gouache, 31x39 cm

Mourning For (Christ and Maria)

1955, Gouache, 35.5x41 cm

Dream of Life

1994, Gouache, 58x46,5 cm
Tentoonstellingen

Fotografie: Christian Ouwens Galerie

“Ik heb een beperkt aantal onderwerpen. Ik ben eigenlijk bijna totaal intuïtief. Ik laat het op me afkomen. Alles, alles, alles.”
Klaas Gubbels

“Ik wil bewust dat saaie omdraaien.
Dus dat het saaie iets is.”
Klaas Gubbels