Tentoonstellingen

De Straat en het Struikgewas, Armando

In het licht van deze heruitgave, zal de tentoonstelling 'De straat en het struikgewas' bij Christian Ouwens Galerie worden geopend. Ontdek de aangrijpende schilderijen, krachtige sculpturen en expressieve taal van Armando. Hoe beleefde een jongen de oorlogstijd? Hoe keek hij hier als volwassene op terug? Hoe zag de wereld eruit door de ogen van Armando?

Christian Ouwens Galerie, 2022

(De boekpresentatie van 'De straat en het struikgewas' zal op zaterdag 18 juni 2022 plaatsvinden om 17:00 uur in Christian Ouwens Galerie)

Flugzeug, Armando (2009)
(200 x 150 x 3 cm)

Tentoonstellingen

'Untitled' 2001

29,8 x 21 cm
Acrylic, aquarel stick, colour crayon, ink on paper

'Untitled' 1999

56,5 x 78 cm
Acrylic and paint medium on paper
Het nieuwe werk / The new work

Karel Appel

'Fields no. 13' (1979)
190 x 180 cm
Oil on canvas

(Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, 1982)

'Untitled' 2000

78 x 57,5 cm
Acrylic and paint medium on paper

Copyright all images Karel Appel Foundation, c/o Pictoright © 2022

Tentoonstellingen

RAPTURE, Gemengde techniek op doek (2016)

250 x 200 cm
Gemengde techniek op doek (verkocht)
“Ik woon midden in de bossen in een erg afgelegen gebied. Mijn relatie met de natuur is voor mij altijd belangrijk geweest. Er is een aantrekkingskracht die ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ik woon er en toch blijf ik een buitenstaander. Het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge

Little Owl, CUT OUT (2022)

56 cm x 40 cm, unicaat

Het panoramische schilderij, Cold Mouth Prayer, schilderde Aldridge in opdracht voor het restaurant van Tate Modern in Londen. Het 10 meter lange werk is beïnvloed door onder andere 19-eeuws Frans behang, beelden uit de natuur en iconografie uit de extreme heavy metal. Door de combinatie van decoratieve bloemen en kraaien die rook uitademen, ontstaat er een landschap van mysterie met een duistere ondertoon.

JAMES ALDRIDGE: COLD MOUTH PRAYER
“Het Zweedse landschap is melancholisch. Je voelt waar de folklore vandaan komt en op welke manieren de natuur met die verhalen verbonden is. De aanwezigheid van een spiritueel, religieus geloof, ook al heb ik dat zelf niet. Met mijn werk, probeer ik iets te vatten, dat in wezen niet te begrijpen valt.”
James Aldridge

ENCLOSED (2017) (VERKOCHT)

200 x 180 cm
Gemengde techniek op doek
“Mijn interesse ligt in het concept van het geloof en hoe dit zich manifesteert in beelden en illustraties. Ik probeer in mijn beelden te geloven als ik ze maak. Op die manier krijgt ieder onderdeel van het schilderij een fysieke lading en een eigen karakter. Dat is precies waar ik op zoek naar ben. Het is niet een verhaal, maar een psychologische ruimte en het gevoel of de atmosfeer die daar van af straalt.”
James Aldridge

'Fire' (2018)

114 x 114 cm
Gemengde techniek op doek
Tentoonstellingen
“Schilderen en schrijven,
takken van één boom en die boom ben ik.”
ARMANDO

De roman 'De Straat en het Struikgewas' verscheen voor het eerst in 1988 en werd één van de meest geciteerde romans over de Tweede Wereldoorlog.

Heruitgegeven in 2022 door Christian Ouwens Galerie. Deze keer uitgebreid met teksten van Özcan Akyol (Eus, schrijver en presentator) en Bertram Mourits (Hoofd Collecties, Literatuurmuseum).
'Das Rad' (1993), 'Die schwarze Schale' (2003)

Hij zag zijn werk als een zogenaamd ‘gesamtkunstwerk’, ofwel een kunstwerk waarin verschillende kunstdisciplines samenkomen. Dit kunnen dus verschillende werken zijn die samen één geheel vormen.

“Herinneringen zijn een last. Ze maken zich meester van de gedachten en vullen het hoofd.”
Armando

'Kopf' (2017)

180 x 150 cm

'Flugzeug' (2009)

Melancholie, macht, onmacht en het ongemakkelijke samengaan van schoonheid en kwaad zijn terugkerende thema’s in Armando’s oeuvre.
200 x 150 cm (VERKOCHT)
'Wat doe ik hier?'

Hij, ik dus, sprak me als volgt toe: 'Ik kan me voorstellen dat je je dat afvraagt. Maar wordt deze vraag niet altijd door jou gesteld, waar je ook bent? En weet je waarom? Omdat je je nergens en overal thuis voelt.'

Ik moest hem, mij dus, daar gelijk in geven. Soms heeft ie, ik dus, een beter inzicht dan ik.
Wie ben ik eigenlijk? En waar bevind ik mij?'
Het gedicht 'Een Vraag' uit 'Eindelijk', Armando, pagina 117.
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen

La Maison Et Le Ciel Etoile (1990)

30 x 37,5 cm
Gouache
“Het zal u niet verwonderen dat voor mij het schilderij stoelt op de componenten vorm en kleur, waarbij de vorm zo eenvoudig als maar mogelijk moet zijn om een maximale werking van de kleur, het fijne vibreren hiervan, te verzekeren.“
Eugène Brands
Links: Het Laatste Kwartier (2001) Gouache, 51,5 x 43,5 cm Rechts: Cosmic Painter (1993) Gouache, 31 x 39 cm

Nature Morte au Table Jaune (1992)

“Ik probeer me te laten drijven op de stroom. Er is als het ware iets buiten mij dat mij laat tekenen. In het Zen-boedhisme zeggen ze: 'het tekent'.”
EUGÈNE BRANDS (1983)

Dream of Life (1994) (Verkocht)

58 x 46,5 cm
Gouache
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen
Tentoonstellingen

Getekend Stilleven (1997)

90,5 x 80 cm
Gemengde techniek
“Ik heb een beperkt aantal onderwerpen. Ik ben eigenlijk bijna totaal intuïtief. Ik laat het op me afkomen. Alles, alles, alles.”
Klaas Gubbels
Het ongelijke van hetzelfde

Deze uitspraak van K. Schippers over het rijke oeuvre van Klaas Gubbels is zo treffend dat het de titel wordt van het in 2022 te verschijnen overzichtsboek. Uitgegeven door nai010 publishers en Christian Ouwens Galerie.

Klaas Gubbels in zijn atelier (2021)

“Ik wil bewust dat saaie omdraaien.
Dus dat het saaie iets is.”
Klaas Gubbels