Hans Hovy

Hans Hovy is 1953 geboren, woont en werkt in Amsterdam. Hij is opgeleid aan de Academie voor Beeldende Vorming (1977-1981) en Ateliers ’63 (1981-1983). Daarnaast voltooide hij een opleiding meubelmaken en werkte hij enkele jaren als meubelrestaurator in het Amsterdams Historisch Museum.

Zijn werk is opgenomen in diverse collecties zoals het Gemeentemuseum Den Haag, Nationaal Glasmuseum Leerdam, De Nederlandsche Bank, ABN Amro Bank, Akzo Nobel Art Foundation Amsterdam, Rijksdienst Beeldende Kunst, Nederlandse Ministerie voor Buitenlandse Zaken, LUMC Leiden Universiteit Medisch Center, het Nederlandse Textiel Museum en talloze privé collecties. 1992 kreeg hij de Encouragement Prijs in Amsterdam, Fonds voor Visuele Kunst.

ALUMINIUM SCULPTURE

Fotograaf: Tom Haartsen

FLOPPY SAUSAGE HANGING OVER A SAUSAGE (2000)

16.0 x 22.0 x 57.3 cm
Cast aluminum
"De sculpturen van Hans Hovy zitten op een bijzondere manier in elkaar en vereisen een bijzondere manier van kijken."
Rudi Fuchs

KING OF SCULPTURE II, MEMORIES OF KEW GARDENS, (2017-2019)

52,2 x 58 x 37,5 cm
Albast en roze speksteen

“Hoe de sculptuur van Hans Hovy in elkaar zit, hoe de brokken steen als figuur zijn samengevat, is bijzonder. Het zijn het soort detailleringen waarmee de huid van gesteente vol zit, die ons toeschouwers dwingt er ook in close-up naar te kijken. Het ding is een sierlijk kleinood maar de titel ervan is King of Sculpture II. Toe maar. Ik wilde net schrijven dat het beeld zo wulps is als een bloemstuk en zag toen pas de ondertitel: Memories of Kew Gardens. Zo werd het werk toch nog een mise-en-scène – een assemblage van eigenaardige stukken steen die wonderlijk bewerkt waren. Het beeld kreeg iets van een vertelling ook. Kew Gardens zijn de fameuze botanische tuinen bij Londen. Met deze sculptuur en ook andere die ik gezien heb, is duidelijk hoezeer Hans Hovy in allerlei grilligheden van vorm is geïnteresseerd is. Zo werkt zijn verbeelding. Om het onwaarschijnlijke te zien in de morfologie van planten kun je in Kew Gardens terecht.” (Rudi Fuchs, De Groene Amsterdammer, 6 november 2019)

SCULPTURE, 2013

33,6 x 34,1 x 27 cm
Speksteen en albast

De serie Sculptissimo was 2014 – 2015 in het Gemeentemuseum Den Haag te zien.  “De zachte, speelse vormen in witte en zachtroze tinten doen aaibaar aan. Voor zijn serie Sculptissimo koos Hans Hovy (Amsterdam, 1953) voor de zachte en licht doorlatende steensoorten speksteen en albast. De kunstenaar heeft met een enorme precisie gehouwen, geboord, geraspt en geschuurd. De sculpturen doen denken aan de glooiingen van het lichaam. Ze zijn sensueel en spannend, maar ook geheimiznnig en grappig.”

“In die soorten steen kan de beeldhouwer hakken, beitelen, krassen, schrapen, schuren, slijpen. De vormen die hij zo losmaakt in het gesteente worden ten slotte gepolijst en gewreven. Dan gaat steen soms zacht glanzen als fluweel. Soms wordt albast zo dun dat er licht in gaat gloeien. Als ik deze verschuivingen in de ook breekbare steen zo zie, met dat chiaroscuro, begin ik me onvermijdelijk de zorgvuldigheid voor te stellen waarmee de beelden gemaakt worden, het passen en meten van stukken die moeten passen om te blijven staan – terwijl het precaire van de verbindingen toch een wezenlijk aspect is van de eigenaardige expressie van het werk.” (Rudi Fuchs, De Groene Amsterdammer)

"In de losse formatie van het beeld is een soort 'schwung' te zien."
Rudi Fuchs

Glassobs
2018
Glass