James Aldridge

James Aldridge is geboren in 1971 in Kent, Engeland. Aldridge behaalde zijn bachelor in Fine Art (Painting) op de Manchester Metropolitan University (1990-93) en zijn master in Fine Art (Painting) op de Royal College of Art in London (1993-95). Momenteel woont en werkt hij in Småland in Zweden midden in de bossen:

“Mijn relatie met de natuur is altijd heel belangrijk voor mij geweest. Het is iets dat ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ondanks dat ik er woon, blijf ik een buitenstaander, het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge CV/Visual Arts Research Archive, Interviews – Artists, 2010

Zijn werk is beïnvloed door beelden van natuurhistorische veldgidsen, landschappen uit de Renaissance, de aquarellen van John James Audubon en heavy metal-muziek. De schilderijen creëren een wereld die geladen is met iconografie en complexe interacties. Deze onverschillige talen worden tegen elkaar neergezet, wat resulteert in gelaagde afbeeldingen die ons uitnodigen om ons te verdiepen in een steeds veranderende wereld die zichzelf blijft onthullen als we kijken.

"Ik onderzoek hoeveel decoratie een beeld aankan, voordat het eraan ten onder gaat. Representaties van de natuur, zoals afbeeldingen van vogels, staan vaak symbool voor iets anders. Het wordt vanzelf een element in het schilderij. Ik ben benieuwd hoeveel elementen ik met elkaar kan verbinden, zodat ze samen een eenheid vormen, voordat het een grote chaos wordt."
James Aldridge in een interview met See All This ter gelegenheid van zijn tentoonstellingsboek As Above So Below, uitgegeven door Galerie Christian Ouwens.

BLACK MAGIC (2016)

200 x 250 cm
Gemengde techniek op doek
“Ik woon in een erg afgelegen gebied, in een bos. Mijn relatie met de natuur is altijd heel belangrijk voor mij geweest. Het is iets dat ik niet aan mijzelf kan uitleggen. Ondanks dat ik er woon, blijf ik een buitenstaander, het heeft iets mysterieus.”
James Aldridge

TOTEM (2016)

250 x 200 cm.
Gemengde techniek op doek

Het panoramische schilderij, Cold Mouth Prayer, wat Aldridge in opdracht voor het restaurant van Tate Modern in Londen heeft geschilderd is een werk van 10 meter lang. Beïnvloed door onder andere negentiende-eeuws Frans behang onderzoekt de kunstenaar zijn interesse in de natuurlijke wereld, evenals de ideeën en beelden rond extreme heavy metal-muziek. In dit mysterieuze landschap ademen kraaien rook uit in een wereld rijk aan decoratieve bloemen, maar is het werk geladen met een duistere ondertoon.

JAMES ALDRIDGE: COLD MOUTH PRAYER
“Het Zweedse landschap is erg melancholisch. Je voelt waar de folklore vandaan komt en op welke manieren de natuur met die vertellingen verbonden is. Er is een spiritueel, religieus geloof, ook al heb ik die niet. Het idee dat je iets probeert te vatten wat niet te begrijpen valt.”
James Aldridge

RAPTURE (2016)

250 x 200 cm
Gemengde techniek op doek, (verkocht)

ENCLOSED (2017)

200 x 180 cm
Gemengde techniek op doek
“Ik ben erg geïnteresseerd in het concept ‘geloof’ en hoe dit zich manifesteert in beelden. Ik probeer in mijn beelden te geloven als ik ze maak. Op die manier krijgen de onderdelen van het schilderij een fysieke lading of reactie, dat is precies waar ik op zoek naar ben. Het is niet een verhaal, maar een psychologische ruimte, en een gevoel of atmosfeer die daar van af straalt.”
James Aldridge